26 - 27 FEBRUARIE 2015
#NOGURUCONFERENCE
HOTEL CROWNE PLAZA BUCURESTI
Parteneri
Ne-au sustinut in cadrul editiei din 2015 urmatorii parteneri
opinii
Alexandru Cernatescu
CEO & Co-Founder, Infinit Solutions Agency

Inainte de a raspunde as vrea sa descriu putin peisajul actual in digital marketing si cum se vede din perspectiva noastra.

Succesul in digital marketing in momentul de fata este dat de intelegerea a cat mai multor factori, indicatori si tendinte simultan, in timp real, si de gasirea de catre branduri a acelei formule de a le simplifica pe toate si a le traduce in actiuni eficiente.
Practic folosirea corecta de principii de BI (business intelligence) dar adaptate stream-urilor de informatii si domeniului de marketing.

Daca luam ca exemplu o asa zisa "banala" promotie, brandul trebuie sa aiba in vedere de la alegerea corecta a premiilor eventualului concurs prin privirea acestora ca niste parteneriate de co-branding in sine, alegerea corecta a platformei tehnice de desfasurare pentru ca pana si hosting-ul poate influenta rezultatele campaniei de media, media planning-ul si buying-ul facut corect ca sa ajungi la cine trebuie, eficient, nu sa ai doar trafic si mai deloc engagement, apoi online reputation management-ul in timp real, componenta sociala si asa mai departe.
La fel, strategia in sine, arhitectura promotiei, idea creativa trebuie gandita digital first, nu ATL first pentru ca nuanta cu care comunici in online este una foarte specifica.
Pe scurt pentru fiecare actiune in digital marketing trebuie gasit, in functie de KPI-urile urmarite, acel sweet-spot perfect intre creativitate si performanta ca sa ai maxim de eficienta.

In acelasi timp toate aceste aspecte, aceste "caramizi" cu care noi construim marketing digital evolueaza si ele la randul lor separat.
Fiecare in sine vine cu tehnologii noi, approach-uri noi, inovatii si asa mai departe.
De la disparitia aproape in totalitate a Flash-ului care era aproape omniprezent acum o vreme in toate, la faptul ca acum totul trebuie gandit mobile-first pana la media buyingul programatic, real-time bidding si cateodata insotit de inteligenta artificiala si machine learning unde e cazul si pe anumite platforme.

Sa nu uitam in aceasta ecuatie cel mai important "element" - consumatorul.
Acesta asteapta sa primeasca experiente de brand complete, experiente care sa ii creeze premisele unei interactiuni usoare cu acel brand, interactiune care sa ii aduca, de fiecare data cand EL doreste (at the push of a button) atat utilitate cat si entertainment.
Daca ai 5.000.000 de oameni in universul targetat al brandului tau, ai 5.000.000 de definitii a unei "experiente de brand" corect facuta.

Cu alte cuvinte si ca sa raspund la intrebare acum, cred ca tendinta strict pe digital marketing pe care ar trebui sa o ia in seama oamenii de marketing este aceea ca lucrurile devin din ce in ce mai complexe iar "lupta" merge din ce in ce mai multe spre detalii iar raspunsul lor ar trebui sa fie acela de a gasi metode de simplificare, de centralizare de a isi crea un "framework" eficient, alaturi de agentiile lor specializate, in care sa poata desfasura actiunile, si mai ales sa isi poata lua deciziile corecte, pentru ca altfel orice detaliu, oricat de nesemnificativ poate parea, neimplementat corect poate face diferenta dintre succes sau "failure" a unei campanii, lansare de brand sau brand in sine.

Calin Biris
Online Digital Director, Loopaa Marcom

Desi tehnologia avanseaza, retelele sociale apar si dispar, tehnologiile de advertising se transforma, sunt unele lucruri care nu se vor schimba. Oamenii de marketing buni inteleg intai principiile de business si management care stau la baza muncii lor. Astfel, daca ar fi sa recomand un tool util oricarui specialist de marketing, pe care il folosesc zilnic, atunci i-as incuraja sa-si instaleze Evernote pe PC/Mac, smartphone sau tableta.

Evernote este o aplicatie de baza in care poti lua notite oriunde si oricand, de pe orice device. Notitele le poti organiza pe Notebooks (categorii), Tags (cuvinte cheie), Atlas (orase in care ai fost cand ai luat notitele) sau poti face shortcuts. De asemenea, la fiecare notita poti atasa fisiere audio, imagini, videouri sau capturi de ecran. Inregistrarile audio si video se pot face foarte usor si din aplicatiile de mobil.

Cateva moduri utile de a folosi aplicatia:
- pentru a organiza liste de to-do
- pentru scrierea de articole de blog
- pentru a lua notite de la sedinte, conferinte, intalniri cu parteneri etc.
- pentru a nota idei cand nu esti la birou

Alte functionalitati interesante ale aplicatiei (unele fiind disponibile doar pentru versiunea platita): remidere pentru notite, presentation mode, team collaboration, annotations, work chat, web clipper, business card scanner etc..

Recomand cu caldura aplicatia atat in scop de business cat si pentru organizarea notitelor personale

Catalin Clemente
Director Comercial, SEENOW

Mobile powered. Audiente ca suma de nise. Comportamente de consum in schimbare. Content cat mai original.
Deficitul de atentie cu care ne confrunta marele Internet va duce cu siguranta la modele foarte disruptive care nu pot ignora continutul video. Acesta are potentialul cel mai mare de a capta atentia cu conditia sa fie cat mai original si mai premium.

Nisele vor conta tot mai tare, marketerii trebuie sa se indeparteze de adresarea la gramada specifica TV-ului traditional si sa considere cat mai mult preferintele utilizatorilor care adopta deja platformele alternative precum Seenow. Ca exemplu, in 2014 numarul utilizatorilor noi pe Seenow a crescut cu mai mult de 500% fata de anul trecut si ne asteptam ca trendul sa continue.

Dispozitivele mobile au acaparat deja 62% din consumul total in serviciu. Acestea au erodat in continuu din cota PC-ului, acesta ajungand deja la un minim de 12%, restul de pana la 100% fiind acoperit de platformele de tip Smart TV care sunt de asemenea in crestere.

Comportamentele de consum sunt in schimbare. Telefoanele impreuna cu PC-urile sunt mai mult asociate unui comportament de tip comunicare/ informare/ cautare, pe cand tabletele impreuna cu SmartTV-urile ofera suport pentru entertainment si relaxare. Cunoscand asta nu ne mai surprinde faptul ca pe telefoanele inteligente si PC-uri predomina consumul de programe Live si in special de stiri, iar pe tablete si SmartTV-uri consumul de filme si emisiuni inregistrate.

Utilizatorii nascuti in era Internet se indeparteaza tot mai mult de TV-ul traditional si vor fi asa numitii “cord-cutter”, cei pe care ii vedem deja in tarile in care Netflix sau Hulu s-au consolidat. Ca urmare, in mod natural tot mai multe companii isi vor muta bugetele din TV-ul traditional, fie ca vorbim despre reclame fie ca vorbim de productia specifica de televiziune, catre mediul digital alimentand apetitul pentru continut cat mai original si specific al noii generatii.

Claudia Chirilescu
Director General, Spoon Media

In 2015 cred ca advertiserii vor intelege ca diferitele canale de social media reprezinta oportunitati de targetare pe profile foarte acurate de audienta. Focusul se va muta dinspre social media management, influentat de scaderea de reach organic, catre utilizarea acestor canale ca si agregatori de audienta.
Targetarea pe interese, device-uri, momente de consum, intervale orare etc a devenit deja o practica uzuala iar pasul urmator va fi catre achizitionarea de instrumente care sa inglobeze toate canalele de audienta disponibile in online si care sa-ti ofere alaturi de un traiding desk si posibilitati de targetare globale, desenare de strategie integrata, optimizari in real time, monitorizari si evaluari de indicatori trans-channel (pe scurt, tool-uri complexe si prietenoase de probragatic).

Mobilitatea de care se bucura consumatorul influenteaza felul in care consuma informatia iar rolul nostru, al profesionistilor este acela de a cunoste, specula si exploata in interesul brandului aceste contexte.
Aplicatii si platforme noi sau mai putin noi precum Snapchat, Whatsup, ask, Tinder precum si multitudinea de device-uri de automonitorizare ne creaza posibilitati de interactiune inedite in momente relavante pentru brand si utilizator.

De exemplu WhatsApp are peste 600 de milioane de utilizatori care trimit lunar in medie 1,200 de mesaje si receptioneaza peste 2,000 de mesaje. Prin Whatsup poti trimite mesaje text, audio, foto sau video. Marketerii pot folosi aceasta aplicatie pentru a intra in contact cu consumatorii (adaugarea unui brand in lista de adrese a unui utilizator se face numai cu acordul acestuia) pentru a primi feedback, pentru a comunica intr-o anumita locatie si intr-un anumit moment in timp real. De asemenea se pot dedvolta mecanisme de concurs intearctive sau simple doar trimitand un cod de discount. Avantajul aplicatiei Whatsup este ca in situatia in care consumatorii iti trimit fotografii, marketerul este cel care decide daca acestea sunt facute public sau raman in arhiva.

Snapchat insa este o aplicatie prin care poti trimite prietenilor tai fotografii sau video-uri cu o durata de viata limitata, mai exact acestea se autodistrug dupa vizionare. Aplicatia are deja peste 100 de milioane de utilizatori si o crestere exponentiala. Povestile Snapchat, asa cum se numesc majoritatea mesajelor trimise de branduri consumatorilor pot prezenta momente din culisele unui eveniment, pot face teaser la o lansare de produs sau pot distribui cupoane de reduceri cu perioada de valabilitate limitata.

Un alt trend care devine din ce in ce mai raspandit inglobeaza dispozitivele si aplicatiile de automonitorizare Aceste aplicatii tip wearable monitorizeaza diverite activitati pe care utilizatorul le desfasoara. Ele la baza au doua concepte care guverneaza lumea digitala in ultimii mai: strategia a€œconsumar centric” si abordarea tip gamification. Strategia consumer centric inseamna ca tot ce intreprinde un marketer ar trebui sa tina cont de nevoile si relevanta pentru consumatorul la momentul respectiv.

Pe langa aceste doua concepte device-urile de automonitorizare inglobeaza multa tehnologie de ultima ora care sigur depinde de cercetarile recepte din zona de sensori. In aceasta etapa suntem doar la inceputul unei erei, suntem convinsi ca fenomenul wearable va evolua foarte mult. Dincolo de numarul de utilizatori sau de device-uri active, cel putin la fel de important este volumul de date care se colecteaza de catre companiile producatoare de device-uri. Acestea permit marketerilor sa inteleaga comportamentul si nevolie utilizatorului si sa-l abordeze 1 la 1 prin mecanime relevante. Orice mecanism de comunicare care nu tine cont de aceste informatii risca sa devina spam in perceptia consumatorului. Printre masuratorile cele mai des intalnite sunt numarul de pasi realizati, distanta, numarul de calorii consumate, traseul, gradu de hidratare, pulsul. FitBit, Up, Apple Watch, Samsung Gear sunt doar primele device-uri care au fost lansate pe piata dar care se bucura deja de mult PR, un numar de peste 200 milioane de utilizatori si povestea este doar la inceput. Avantajul acestor dispozitive este ca iti permit interactiune in grupul de prieteni si te mentin motivat prin notificari. Marketerii se pot folosi de comunitatile create in jurul acestor dispozitive pentru a comunica contextul si relevant cu consumatorii.
La fel ca in orice abordare pe mediile digitate trebuie sa ramanen loiali filozofiei a€œtrial and learn”. Va doresc curaj in a aborda aceste canale noi si sunt sigura ca succesul nu va intarzia sa apara.

Cosmin Daraban
General Manager, SilkWeb

In 2015 masurarea actiunilor de marketing si performanta acestora va fi pe primul plan pentru majoritatea oamenilor de marketing.

Google Analytics este cea mai cunoscuta aplicatie de masurare a rezultatelor campaniilor de marketing, fiind oferita de Google cu acces gratuit, este utilizata de majoritatea companiilor din lume si din Romania.

Pentru masurarea si imbunatatirea campaniilor de marketing organic SEO, Social Media si Content Marketing, noi am dezvoltat MintMetrics unde afisam rezultate simplu de interpretat pentru utilizatori.

Cu ajutorul GeoRanker oamenii de marketing pot analiza pozitia cuvintelor cheie in Google la nivel de oras si tara. Este un lucru extrem de important pentru cei cu afaceri mari, nationale sau globale.

Cresterea conversiei unui site, optimizarea lui prin A/B testing, personalizarea experientei utilizatorilor si colectarea de informatii din partea acestora prin chestionare se poate face cu ajutorul aplicatiei Marketizator.

Comunicarea prin email marketing, momentan aduce cel mai mare numar de vanzari in toate nisele. Cei care isi doresc performanta in cresterea listelor de email-uri folosesc Padiact, iar trimiterea se face in majoritatea cazurilor cu MailChimp.

Iulian Padurariu
Managing Partner, The Marks

Dupa parerea mea, inainte de orice cred ca marketingul anului 2015 ar trebui sa se concentreze pe a transforma orice site clasic de prezentare intr-o destinatie sociala. Sigur ca platformele deja clasice de Social Media (FB, twitter, instagram) isi vor continua evolutia pozitiva in ce priveste conectarea si distribuirea de content intre membri, insa importanta comunitatilor construite in jurul unor interese specifice va creste, definind conceptul de “destinatie sociala”.

Pentru a intelege in mod practic ce vreau sa transmit aici, am o poveste cat se poate de reala: acum ceva vreme discutam cu o buna prietena despre obiceiul de a merge la sala. Evident, pentru fiecare in parte exista cateva bariere de depasit atunci cand ne dorim o schimbare de comportament, pentru prietena despre care vorbesc aici cea mai mare problema era faptul ca nu stia ce tip de “eye-liner” ar putea folosi cand face sport. First world problems, nu comentam. Ce as vrea sa comentez e rezultatul dat de cautarea “what eyeliner is good for workout”. Prima pagina in cautarea online a venit community.sephora.com cu peste 3000 de vizualizari! Brusc pentru prietena de care vorbim aici, Sephora nu mai e un site de prezentare sau un simplu magazin online, ci e o destinatie unde poate gasi opinii si sfaturi pentru probleme ei extrem de importante.

Trendul a fost declansat in primul rand de schimbarea prin care Google indexeaza paginile. Sfarsitul anului 2013 a insemnat cel mai important update facut de Google din 2001 incoace prin cresterea importantei “conversatiei” in defavoarea clasicelor cuvinte cheie. 2014 a fost un an al nedumeririlor pentru unii marketeri, sau poate al descoperirii avantajelor acestui algoritm pentru altii. Brusc, puterea comunitatilor capata nu doar o noua valoare, dar necesita si noi unelte pentru a fi gestionate intr-un mod cat se poate de eficient.

Conversatiile in mediul online nu reprezinta nicio noutate, practic ele reprezinta esenta mediului online. Noutatea pentru marketerii anului 2015 consta in a fi capabili sa capteze, sa identifice indicii de influenta sociala ai celor implicati in acele conversatii si eventual in a stimula implicarea celor mai influente persoane din conversatii in favoarea si in apararea valorilor entitatii pe care o gestioneaza (brand, companie, organizatie samd).

Odata ce marketerii anului 2015 inteleg importanta strategica a interogarilor de tip conversational, a cautarilor “vocale” ce vizeaza fraze care incep cu "cine, ce, unde si cum" in defavoarea clasicului SEO, ei vor trebui sa stapaneasca si sa foloseasca unelte specifice conversatiilor.

In mica mea poveste de mai sus, Sephora s-a transformat dintr-un leader al categoriei intr-o platforma sociala ce strange la un loc interese comune, leaga nu doar discutii pe teme extrem de specifice, dar si prietenii intre membrii acestei comunitati. O consecinta imediata e faptul ca media consumului de produse a membrilor comunitatii este de 2,5 ori mai mare decat a unui cumparator oarecare, iar cea a super-fanilor este chiar de 10 ori mai mare!

Un alt punct de vedere in a intelege importanta urmaririi conversatiilor online este dat de timpul in care clientii se asteapta sa primeasca un raspuns atunci cand posteaza o problema pe retelele sociale: peste 40% se asteapta sa primeasca un raspuns in maxim o ora. La fel de brusc, ceea ce se poate numi “Social Customer Care” devine noul telefon de asistenta. In plus, printre respondentii care au incercat vreodata sa contacteze pentru asistenta un brand, un produs sau o companie prin intermediul social media, 57% se asteapta la acelasi timp de raspuns indiferent ca e noapte sau sfarsit de saptamana ca in timpul orelor de program considerate normale. Acum ma intorc la unelte: marketingul anului 2015 nu mai poate evita gestionarea proprie, pe site-urile brandurilor lor a review-urilor, a intrebarilor, a forumurilor, blogurilor, a ceea ce se numeste “Tribal Knowledge Base”, a propunerilor de idei sau a materialelor foto sau video despre cum sunt integrate produsele sau brandurile lor in viata de zi cu zi a celor ce le folosesc.

Pentru asta deja exista pe piata o multitudine de solutii, pe o plaja a functionalitatilor similara cu piata auto, de la Dacie pana la Mercedes, important e sa fie cunoscute si folosite in functie de necesitatile concrete. Noi folosim suita Lithium Community Solutions, un set de unelte destul de Mercedes, ce integreaza inclusiv indexul de influenta sociala Klout a celor ce sunt atrasi in comunitatea brandurilor.

Marian Hurducas
Manager, Necktie Agency

Sa stii ca m-am gandit bine si mult la intrebarea asta, pentru ca nu am gasit din prima un raspuns concret. Initial m-am gandit sa enumar cateva tool-uri care imi fac mie viata profesionala mai usoara si de care nu m-as putea dezlipi prea usor, apoi mi-am dat seama de ce nu pot sa fiu clar si concis. Nu exista tool-ul perfect.

Nu cred ca este vorba despre tool-urile care fac diferenta in piata ori dupa care piata se va plia, cred foarte mult in ideea ca orice poate fi adaptat pana la cel mai mic detaliu, inclusiv tool-urile de care un marketer ar avea nevoie. Si spun asta din experienta mea recenta. Niciun tool recomandat si folosit la scara larga n-a fost de ajuns pentru noi. Motiv pentru care incerc de mai bine de jumatate de an sa identific un Software as a Service care sa ne satisfaca noua nevoile in agentie, care sa ne explice mai bine comportamentul consumatorului final, si care sa ne ajute sa-l indrumam corect pe client catre drumul pe care sa-l aleaga cand vine vorba investitii in imaginea brandului sau.

Am purtat nenumarate discutii cu oamenii de legatura ai dezvoltatorilor de tool-uri, am testat produsele lor si pana acum singurul care aproape se incadraza in parametri nostri e UberVU, dar pe care l-am mai ajusta putin. Totusi, exista un tool foarte bun cand vine vorba de monitorizare online, si el este Mention. Citeam recent un review despre Mention si concluzia a fost ca este ceea ti-ai dori sa fie Google Alert. Monitorizeaza si raporteaza in timp real atat social media cat si ce este in afara ei. Daca e ceva care va atrage atentia marketerilor pe piata locala in 2015, acesta va fi componenta de customer care. Sunt convins ca social media va diminua treptat, dar repede, importanta call center-urilor, iar in aceste conditii ar fi bine sa fii vigilent si rapid atunci cand clientii finali au o problema si sa le-o rezolvi in timp util, ca sa fii tu cel care controleaza conversatia si sa n-o lasi sa degenereze in sitiatie de criza.

Per total, sunt convins ca marketerii ar trebui sa evalueze nevoile pe care le au ei si clientii lor si, ca sugestie, sa aleaga acel tool care le poate explica cel mai bine comportamentul consumatorului final. Pentru ca, in defeinitiv, nu e vorba despre trendurile pe care le vedem noi ca fiind in ascensiune, ci despre trendurile din viata consumatorului final. De exemplu, degeaba vorbim noi comunicatorii despre cat de incredibil e Snapchat si cadem de acord ca trebuie sa ne canalizam energia acolo, pentru ca va face senzatie in piata locala, daca el nu este adoptat de public, care atentie, nu este format din early adopters. Degeaba cred eu ca noul feature al Snapchat, Discover, va da peste cap modul in care se consuma produsele media, daca pe piata in care activeaza clientii nostri inca trebuie sa explici ce e si cum functioneaza Snapchat.

Marius Sescu
Online Marketing Specialist, Advertica

In 2015 majoritatea marketerilor vor intelege ca social media marketingul nu poate sa fie singura metoda prin care se promoveaza online (daca credeau asta), fiind o componenta care trebuie sincronizata cu celelalte medii de comunicare pentru obtine rezultate palpabile. In plus, a disparut mirajul ca social media poate fi folosita gratuit pentru a te promova.

Marketerii s-au obisnuit cu ideea de a aloca bani din buget pentru campanii in retelele sociale, dar in acelasi timp si-au dat seama ca e foarte important sa poti comunica direct cu clientii actuali si potentiali, pe platforme unde detii controlul (site optimizat pentru toate dispozitivele, blog, newsletter, microretea sociala proprie, aplicatii mobile).

Aplicatii care ar trebui sa fie prezente in arsenalul fiecarui marketer:
• Google Analytics - toate actiunile legate de promovarea unui site sau derularea de campanii online ar trebui sa plece de aici, de la analiza traficului de pe site.
• Buffer pentru a distribui articole interesante simultan pe mai multe retele sociale.
• Hootsuite pentru a monitoriza mai usor activitatea si discutiile din retelele sociale
• Sumall. Ganditi-va la Google Analytics, dar nu pentru site-ul propriu, ci pentru conturile din retelele sociale.
• Infogr.am pentru a crea mai usor infografice, care in continuare sunt foarte apreciate in retelele sociale si genereaza trafic.
• Youtube - daca puteti crea continut video pentru compania voastra incepeti chiar acum, Youtube e al doilea motor din cautare la nivel mondial dupa Google.
• Sumome - aplicatii utile pentru a analiza activitatea utilizatorilor pe site-ul sau blogul propriu (heatmaps, content analytics), dar si pentru a creste numarul de abonati la newsletter.
slack.com
Mailchimp. Cel mai simplu serviciu de email marketing pentru companii mici si medii.
Mention - aplicatie online care te anunta cand apar articole ce contin expresiile setate de tine pe internet.
Feedly - util pentru a afla noutatile din domeniu, citind articolele de pe site-urile sau blogurile favorite prin RSS feed.
• Canva - serviciu online care te ajuta sa creezi vizualuri atractive pentru social media, blog, prezentari, chiar daca nu ai studii de design.
• Sa nu uit de Zelist si Facebrands, servicii romanesti utile pentru a monitoriza ce se intampla in social media romaneasca.

Desi multi pun accentul pe automatizare si in marketingul online, eu cred ca de remarcat se vor remarca acele branduri care creaza continut util pentru clienti, si mai ales, continut prezentat intr-un limbaj accesibil, fara inflorituri. Asta nu inseamna ca aplicatiile nu conteaza, ci doar ca e nevoie de oameni buni pentru a interpreta datele oferite si a le folosi in mod inteligent. Cu alte cuvinte, back to basics.

Raluca Kisescu
Director de Marketing, AVON Romania si Republica Moldova

Sunt Raluca Kisescu si am citit recent ca Eric Schmidt de la Google a dat un verdict mortal internetului. Se zice ca internetul nu prea va mai avea ce face in citiva ani, caci totul in jurul nostru va fi conectat, in timp real, incat internetul va fi doar un orchestrator din umbra al unei revolutii pe care a pornit-o acum douazeci de ani.
Cel mai bun specialist in online din echipa mea m-a sfatuit sa-l ascult pe Eric, dar sa ii cred pe Lary Page si Mark Zuckerberg ca au viziune, nu degeaba Mark este unul din cei trei miliardari ai lumii care detine o avere mai mare decat varsta lui.

Mi-am dat seama ca el a glasuit cea mai importanta tendinta a pietei de marketing, fie ea din Romania sau din orice alt loc din lume unde brandurile isi doresc mai mult decat sa existe. Incepand de la directorul de marketing si pana la asistentul de marketing, cu totii trebuie sa invatam limbajul actual de programare. Mai ales ca programarea a inceput sa devina creativa! Nu este suficient sa stim ca digitalul este un alt canal de comunicare, sa avem un cont de facebook, sa cunoastem termenii si indicatorii de media digitala si sa ne intrebam ce aduc concret bloggerii. A, si sa asteptam miracole de la agentia de digital, ca si cum ar fi o facatoare de idei care urca brandul pana la cer. Retelele de socializare reale, cele intre echipele brandurilor si echipele agentiilor de digital, creatie, media si PR trebuie sa lucreze impreuna ca si un departament de marketing integrat. Cred ca silinta fiecaruia din industria de marketing si comunicare de a invata ca la scoala aceasta materie veche si noua a digitalului va aduce bunastare brandurilor, consumatorilor, invataceilor. Pentru ca acest proces sa fie mai lin, cu cat vor fi mai multi membri din generatiile nascute cu internetul la pat, cu atat mai bine. Eu ma bucur sa am mai mult de 50% din intreaga echipa de marketing (planning, PR, advertising, digital) din generatia Y sau chiar Z. SI dupa ce intreaga echipa de marketing va fi masteranda in digital, usor, usor, dar totusi rapid, ca internetul pare se ca va muri, intreaga organizatie va trebuie sa se supuna botezului digitalului.

Recenta toamna romaneasca a aratat puterea erei digitale, flexibila, virala si personala in fata ecranului mare, plat si impersonal. Este o tendinta care transcende optiuni personale si arata o realitate care creste. O comunitate care a reactionat rapid este un aluat bun de dospit idei care sa creasca valorile societatii. In aceasta zona as vedea o a doua tendinta, cea a brandurilor ”mai bune” (better business). Brandurile care vor merge mai in profunzime cu actiunile lor de CSR, reunindu-si fortele pentru a incuraja sprijinul scoietatii la o scara larga, atat de larga, incat brandurile sa devina raspunsuri, nu solutii pentru probleme. Visez inca la acele ”uniuni de interes national” (cu siguranta doar generatiile de aur inteleg aceasta expresie) in care vom lasa deoparte concurenta comerciala si ne vom strange mainile si resursele sociale pentru o viata (nu piata) mai buna.

Pentru ca internetul ne ajuta sa facem lucruri mai bune. Am putut crea o umbrela prevazuta in varf cu un dispozitiv bluetooth cu led, care se aprinde atunci cand ploua, dand un mesaj prietenos necunoscutilor din preajma posesorului ca o pot ”imparti”. Si de aici se pot conecta mai departe, pe principiul ”noi doi si-o umbrela”. Atunci putem crea, cu ajutorul digitalului si marea umbrela sub care consumatorii nostri sa simta ca ne pasa, indiferent pentru ce brand lucram.

P.S. pentru cei interesati de umbrela cu led, ea este disponibila incepand cu luna ianuarie 2015 la umbrellahere.com

Sergiu Biris
CEO, Zonga

Anul acesta, in ce priveste continutul video online, cred ca vor exista 3 tendinte majore, care vor influenta pozitiv piata locala: 

Cresterea accelerata a consumului de video pe mobil. In 2015 o parte tot mai mare din timpul petrecut online de catre consumatorii romani se indreapta inspre consumul de continut de pe device-uri mobile, iar continutul video are deja un loc fruntas in preferintele utilizatorilor.

Vitezele tot mai rapide de internet mobil fac continutul video mai usor de consumat, iar directia data de marii playeri globali, exemplul principal fiind Facebook, care acum permite autoplay la video-uri in Newsfeed, arata faptul ca a venit momentul pentru crestere semnificativa in zona de mobile video. Pe plan local, cu Trilulilu am inregistrat cresteri de peste 400% de la an la an in vizionari video de pe mobil, iar acest trend va continua tot mai puternic si in viitor.

Particularitatea consumului in acest mediu este ca utilizatorii nu au aceeasi rabdare pe care o au pe desktop. Provocarea semnificativa pe care o vor avea oamenii de marketing in acest sens va fi aceea de adaptare a campaniilor pentru un mediu care nu le permite “luxul” de a rula un spot de 15-30 de secunde. 

Creste interesul in ce priveste programmatic video ad buying. Un trend tot mai puternic, de data asta venit din partea marketerilor, este cererea crescanda de programmatic ad buying pentru continutul video. Advertiserii isi doresc reach semnificativ pe continut video premium, targetare si eficienta cat mai mari pentru investitiile facute, iar acest lucru este posibil cu programmatic buying. E adevarat, nu toti advertiserii au deschidere totala inspre a targeta audiente, nu destinatii, insa trendurile globale arata investitii in crestre in automatizarea buying-ului, iar acest lucru este benefic si pentru cresterea pietei overall.

Aparitia a tot mai multor canale de continut video premium. Cresterea consumului video si a cererii pentru continut premium, dar si a simplitatii cu care poate fi creat acum continutul, a dus la aparitia a tot mai multi creatori de continut premium in Romania care au adunat sute de mii de urmaritori in social media, ceea ce se traduce in sute de mii sau chiar milioane de vizualizari in fiecare luna. Pe langa videloclipurile muzicale, care oricum generau majoritatea vizualizarilor pe platformele video, se simte tot mai prezenta zona de video blogging, care pare ca a explodat in popularitate si totodata incep sa apara creatori de continut nisat sau tematic, un trend vizibil fiind in zona de cooking, unde tot mai multi publisheri isi arata interesul pentru creare de continut.

Cred asadar ca zona de video va fi un punct esential in cresterea online-ului romanesc in acest an. 

Tudor Galos
Consumer Marketing Director, Microsoft

Un concept la care marketerii trebuie sa fie atenti in 2015 este conceptul de Agile Marketing. Inspirat din conceptul similar din zona de dezvoltare de aplicatii (Agile Development) Agile Marketing se bazeaza pe sapte principii:
· Invatare validata prin opinii si conventii
· Colaborare focusata pe client vs silozuri si ierarhii
· Campanii adaptabile vs campanii Big-Bang
· Proces de descoperire a clientului vs predictii statice
· Planificare flexibila vs. planificare rigida
· Raspuns la schimbari vs urmarirea unui plan
· Multe experiente mici vs cateva experiente mari

In procesul clasic de marketing se munceste mult timp la o strategie mare pentru o campanie care apoi este testata prin intermediul catorva focus grupuri. Aceste focus grupuri produc niste concluzii ce se integreaza in noul concept dupa care campania este lansata cu surle si trambite. Pe parcursul executiei campaniei se pot modifica doar mici tactici iar feedback-ul si informatiile stranse pot fi folosite eficient doar in urmatoarea campanie mare. Aparitia si penetrarea social media, a internetului si in special a internetului de mare viteza pe dispozitivele mobile a schimbat insa complet paradigma si multe campanii mari au fost date de gard inca din primele zile datorita faptului ca probabil focus grupurile nu au fost alese corect, datele de piata nu erau corecte sau pur si simplu marketerii nu erau cei mai potriviti sa lucreze la campanie.

Spre diferenta de procesul clasic de marketing, in Agile Marketing se lucreaza pe strategii si tactici mici care sunt lansate rapid, monitorizate zilnic si adaptate din mers. Informatiile din monitorizare sunt folosite pentru a modifica executia atat pentru campania existenta cat si pentru celelalte campanii ce se executa sau care se planifica. Ciclurile sunt foarte rapide iar intalnirile de monitorizare si executie au loc zilnic (de obicei la inceputul zilei), la fel ca si in Agile Development. Prin acest concept se strang practic date multiple ce se pot utiliza si reutiliza in intreg portofoliul de activitati de marketing. Daca cumva suna cunoscut tot ce am scris pana aici este pentru ca multe companii si agentii de marketing deja lucreaza pe Agile Marketing fara ca neaparat sa stie. Datorita reducerilor de bugete initiative mari de marketing nu se prea mai lucreaza deci multa lume se focuseaza pe initiative mici in care pot ingloba in executie feedback-ul din social media si feedback-ul partenerilor si al clientilor.

Mai multe informatii despre Agile Marketing gasiti aici: http://www.agilemarketing.net/

Valentin Radu
CEO, Marketizator

Devine clar ca lumina zilei ca, pentru a face marketing de performanta, marketerii isi muta atentia de pe trafic pe conversie, pentru ca este nevoie de amandoua. Astfel, optimizarea ratei de conversie va trece de la zona de nice2have la zona de must-have, odata ce aceasta este in directa legatura cu obiectivele de marketing, ce servesc, la randul lor obiectivele de business.

"Conversion rate optimization" este un termen din ce in ce mai cautat, volumul de cautari pe Google crescand cu 300% doar in ultimul an. Sunt mari sanse ca, in aceasta perioada, optimizarea ratei de conversie (CRO) sa fie ceea ce era optimizarea pentru motoarele de cautare (SEO) in 2005-2006.

Optimizarea ratei de conversie este o suita de activitati care implica mai multe departamente si echipe:
Branding: Marketing de performanta in online inseamna activitati care sa convinga vizitatorii site-ului unei companii sa genereze rezultate masurabile acesteia (vanzari, lead-uri, etc). Desi nu pare la prima vedere, brandul este in directa legatura cu o rata de conversie mai buna
Big data & web analytics: Pentru a optimiza rata de conversie trebuie sa o masori, sa faci segmentare si sa indentifici anomalii si tipare comportamentale ale diferitelor segmente de trafic.
Traficul relevant - identificarea surselor de trafic cu afinitatea cea mai buna fata de produsele/serviciile companiei mareste considerabil rata de conversie.

Cred ca 2015 va fi un an in care marketerii vor constientiza importanta folosirii remarketing-ului cu moderatie si limitare a frecventei pentru a nu obtine efecte inverse celor scontate
Analiza calitativa - identificarea barierelor psihologice si a motivatilor este un pas vital pentru a afla cum trebuie facute campaniile. Totodata, analiza NPS (net promoter score) da informatii vitale privind satisfactia si potentialul de a obtine publicitate aword-of-mouth”.

Copywriting-ul - cuvintele inseamna imens, de aceea modul in care sunt scrise textele pot strica sau salva un website.
Landing-page-urile (paginile de aterizare) specifice fiecarei campanii maresc considerabil relevanta. Practic, convingi mult mai usor pe cineva daca ii rapsunzi nevoii reale, decat daca ii oferi un mesaj generalist.
User experience - exista o migrare catre simplu, concis, catre un design generos, care sa fie repsonsive si care sa poata oferi instantaneu informatii relevante atat metodicilor cat si grabitilor
Ab Testing-ul - una dintre cele mai importante piese din puzzle, AB testing-ul este o metoda excelenta de a identifica ce mesaje, imagini, layout-uri sunt cele mai eficiente.
Personalizarea in timp real
75% dintre respondentii unui studiu realizat de Aberdeen Group au raspuns ca le place cand brand-urile le ofera mesaje si oferte personalizate.
Totodata, 94% dintre companii au relatat ca personalzarea este critica succesului lor prezent si viitor (Econsultancy, 2013)

Contextul, conditiile meteo, localitatea, cookie-urile (datele stocate despre vizitatori), comportamentul anterior si actual sunt elemente ce vor fi din ce in ce mai folosite pentru a oferi vizitatorilor ce vor si cand vor.
Optimizarea ratei de conversie este un ansamblu de procese si activitati, ce tin si de serviciile post-vanzare, relatia cu clientii si pozitionarea companiei in ochii consumatorilor.

Valentina Vesler
Communication Manager, Aqua Carpatica

Pornesc de la o observatie legata de realitatea in care traim si anume aceea ca datorita tehnologizarii avansate, foarte multa lume are acces la un smartphone, o tableta, camera digitala, etc. Aceasta realitate este completata de recenta afirmatie a presedintelui Google, Eric Schmith, care spunea: "O foarte personalizata, foarte interactiva si foarte, foarte interesanta lume se va dezvalui".

O lume in care internetul va fi parte integranta din viata noastra cotidiana.
In contextul acestei realitati, se contureaza un nou comportament al consumatorului. Il vedem intr-o ipostaza mult mai implicata in zona social-virtuala, cu un vadit apetit de a cre si disemina continut in mediul digital (imagini, filme, comentarii). Acest comportament nascut organic in mediul virtual reprezinta o resursa extrem de bogata de capitalizat pentru brandurile care inteleg intimitatea acestui fenomen si aleg sa abandoneze comunicarea unidirectionala dinspre brand spre consumator, implicand in mod activ si mai ales emotional consumatorul. In acest fel, acesta din urma se transforma in vector de comunicare si ambasador autentic al brandului cu care empatizeaza.

Astfel, creste numarul de vizualizari, asistam la o viralizare a mesajului, iar costurile financiare se eficientizeaza la maximum.

Un marketer inteligent poate trasnforma aceste trenduri in adevarate parghii de performanta a audientelor, crescand implicit notorietatea de brand.

Strategiile de comunicare de brand ar trebui sa tina seama de aceasta noua realitate si sa dezvolte actiuni care sa aiba in vedere componentele social, local si mobil, grefate pe comportamentul natural si autentic al consumatorului. Liantul principal de care ar trebui sa se tina seama in elaborarea acestor actiuni este cel emotional. Consumatorul empatizeaza mult mai usor atunci cand isi regaste propriile valori in comunicarea de brand. Aceasta empatie poate conduce in cele din urma la crearea de comunitati in jurul brandului si la nasterea de adevarati ambasadori de brand in cadrul lor.

O strategie de campanie, cunoscand foarte bine publicul tinta si asteptarile lui se construieste prin perseverenta, constanta si prezenta activa a brandului in viata consumatorului. Un consumator implicat devine diseminator de mesaj autentic si asumat. Campaniile bazate pe continut generat de consumator au o eficienta maxima in raport cu costurile, iar datorita componentei emotionale contribuie la capitalul de simpatie al brandului.

Comunicarea media sociala si mobila este pe de o parte un domeniu proaspat si complex, care trebuie abordat cu seriozitate datorita multiplelor si rafinatelor sale componente, ce trebuie intelese in intimitatea lor. Pe de alta parte, tocmai datorita acestui sistem complex si sofisticat, care permite o imbinare perfecta a platformelor de comunicare, marketerul inteligent, prin inovatie, poate creste audientele pe publicul tinta si implicarea.

In concluzie, un marketer nu va creste “reach-ul” si “engagement-ul” in jurul unui singur vector de comunicare, fie acela site, blog, FB, aplicatie, ci isi va construi strategia in jurul comportamentului natural al consumatorului.